אסא גיארי – משולחנו של מרכז המשק (עין חרוד, 16.04.03)

מאת: אסא גיארי

כפי שניתן בוודאי להתרשם מהדיווחים ביומנים האחרונים, נעשית פעילות רבה בתחום השינויים הארגוניים אצלנו.

מאחר והשינויים מבטאים את הצורך להתאים אורחות חיים והתנהלות למצב המתהווה בסביבה העסקית והחברתית שלנו, מתרחשים תהליכי שינוי בכל המפעלים והאגודות השיתופיות באזור, כאמור – ככורח להתמודד עם מציאות שונה מזו שאליה הורגלנו בעבר.

לאחרונה עסקה הועדה הכלכלית בנושא שיוך ההון בא.ל.ץ וחשבתי שזו הזדמנות נאותה לשתף את הציבור הרחב במעט מידע על השינויים שעוברים ויעברו האגודות השיתופיות העסקיות, כל אחת על פי אופייה ומצבה.

א.ל.ץ – אגודה שיתופית שעוסקת בעבודות קבלנות בתחום החקלאי ובתחום עבודות העפר. לאחר מספר שנים רצופות של הפסדים, הוחלט לבצע תהליך הבראה והתחדשות בארגון: הוחלף מנכ"ל (המנכ"ל כיום הוא איתן נדן מחפציבה), נוסח חזון חדש שהגדיר את מהותה של א.ל.ץ ואת מטרות החברה, שונה המבנה הארגוני, נסגרה מחלקת עבודות העפר, צומצם המוסך והוחלט על שיוך ההון לחברי האגודה (10 משקים). כתוצאה מהמהלכים שהתבצעו עברה האגודה לרווחיות ונעצר "הדימום" שבא לידי ביטוי בהתכווצות ההון העצמי במאזן.

בשלב זה, הוחלט להשאיר את המפעל במתכונת של אגודה שיתופית ולא לעבור לישות של חברה בע"מ. אולם א.ל.ץ מתפקדת כחברה עסקית, לכל דבר.

"הנציגות" של עין חרוד איחוד בא.ל.ץ: יואב מכהן כדירקטור בחברה. אני, כמרכז המשק חבר באסיפה הכללית של הבעלים.

ב.ש.ח – חברת (לשעבר קואפרטיב…) הובלה בה שותפים 26 משקים עברה (ועדיין עוברת) טלטלות ושינויים רבים חלקם זכו לכותרות שליליות והתפרסמו בעיתונות. הכוונה לתביעה המשפטית אותה הגישו נהגי הקואפרטיב כנגד האגודה בתביעה להכיר בהם כעובדי האגודה הנהנים מזכויות יחסי עובד מעביד. ההתמודדות בתביעה זו לא הסתיימה מאחר והוגש ערעור על החלטת בית המשפט בעניין.

עקב הצורך להישרד בשוק ההובלה התחרותי והיכולת המצומצמת של ב.ש.ח לשמור על רווחיות (בשנים האחרונות – הרווחיות גבולית) הוחלט לבצע מספר מהלכים: האגודה עברה למצב משפטי של חברה בע"מ, הוסכם על נוסחת שיוך ההון למשקים, התחלף המנכ"ל (המנכ"ל כיום משה פלד מבית השיטה), הוחלט על מהלך של מיזוג מחלקת ההובלה (המחלקה העיקרית) עם קואפרטיב "התבור". המשמעות: בש"ח הופכת למעשה להיות חברת אחזקות שתנהל מספר פעילויות ושותפויות: תאגיד ההובלה הממוזג עם "התבור", מוסך משותף עם חברת וולוו באשדוד, חברת השכרת רכב, מוסך ועוד.

"הנציגות" של עין חרוד איחוד בבש"ח: אנוכי, עבדכם הנאמן מכהן כדירקטור בחברה. רפי אריאב חבר בהנהלה הפעילה. נהגינו: חיים פרג ובני דורון (שנמצא בחופשת מחלה).

בית אריזה גלבוע – גם כאן סיפור הפסדי העבר וההתארגנות המחודשת חוזר על עצמו. לאחר שינויים ארגוניים ופרסונליים מתפקד בית האריזה כחברה בע"מ על בסיס עסקי ורווחי. למעשה, מזה תקופה ארוכה משרת בית האריזה ללקוחות שאינם מאזורנו מאחר ופרדסים רבים צומצמו או חוסלו בסביבה.

"הנציגות" של עין חרוד איחוד בבית האריזה: שלמה פלס – יו"ר הדירקטוריון, עמי שפירא מכהן כדירקטור. אני, כמרכז המשק חבר באסיפה הכללית של הבעלים.

אגודת המים – אחרונה וחביבה. אם נדמה היה עד לא מזמן שהטלטלות והשינויים יפסחו על "האגודה" והיא תמשיך להתנהל כבימים עברו – אגודה שיתופית שמטרתה לספק מים ללקוחות שהם הגם הבעלים, ברור היום שגם אגודת המים עומדת בפני מבחנים לא קלים ונדרשת להיערכות חדשה. הגזרות והחוקים החדשים, עליית מחירי הפקת המים, מגמות השינוי במגזר החקלאי גם הצמחי וגם בתחום המדגה במשקי האזור, חוקי איכות הסביבה ועוד משפיעות וישפיעו ביתר שאת ובעתיד הקרוב, על מצבה של האגודה.

"הנציגות" של עין חרוד איחוד באגודת המים: מרדכי לצטר, יוחאי קמחי, צביקי נור, אני כמרכז משק ולאחרונה גם יוחאי יחיאלי וגילי זוהר  – עובדים באגודה, חברים, בועדות השונות ובהנהלת  האגודה.

עד כאן על קצה המזלג. בועדה הכלכלית שלנו נערך מדי שנה דיון הכולל דיווח, מעקב וניתוח  ברמת פירוט כזו או אחרת, כמו גם טיפול בהחלטות שעולות על פי העניין בקשר לתאגידים האזוריים בהם אנו שותפים.

חג שמח וכשר לכולם!

אסא גיארי

פורסם בקטגוריה טורים בעלון עין חרוד, עם התגים , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.