אסא גיארי – משולחנו של המנהל העסקי (עלון "השדה" , 15/5/09)

מאת אסא גיארי

שלום לכולם.

עברה תקופה ארוכה מאז העדכון האחרון ואיך שהזמן רץ…

בחודשים הראשונים של השנה עסקנו ב"התנעת" תכנית המשק. זוהי התקופה הראשונה לאחר הסדרי החובות ומכירת אבדת. הרבעון הראשון הסתיים ברווח קטן. בעיות התזרים רגועות יותר בהשוואה לשנים קודמות אך מבחינת התכנית העסקית, המרווחים בין ההכנסות וההוצאות עדיין צרים מדי  וכל סטייה קטנה עלולה להטות  את הכף לחובה.

כבר ציינתי בעבר שקיבוץ שדה נחום מתבסס כעת על שתי "רגליים" עיקריות האחת היא הכנסות מחקלאות (גד"ש בעיקר) והשנייה: דמי שימוש ("שכר דירה") במקרקעין.

אנו מטפלים באופן מתמיד במטרה של הגדלת מרווחים: מצד אחד צמצום בהוצאות וחיסכון משקי ומצד שני, חיפוש מקורות להגדלת הכנסות.

במסגרת החיסכון בהוצאות נסגרה פעילות "בית אורן". חיסכון נוסף (ולא רק של כסף) נמצא בפרויקט "הפרטת המים" אותו מובילה שדות חקלאות. הפרויקט  יצא זה לא מכבר לדרך. בחודשים שעברו מאז התקנת מוני המים, אנו מזהים חיסכון משמעותי של כ-35% (!!) בממוצע צריכת מי החצר, ביחס לחודשים המקבילים בשנים הקודמות. זאת אף לפני שהתחלנו לחייב עבור השימוש בפועל. זוהי תוצאה נאה ביותר ואנו מקווים שבחדשי הקיץ הבאים עלינו, נוכיח כי החיסכון במים היקרים כל כך יכול להיות גבוה אף יותר.

הטיפול בשדרוג תשתיות נמצא בראש מעיינינו. בחודשים האחרונים היינו במגעים עם חב' "אסקו ישראל" במהלכן הוגשה לנו הצעה עקרונית לפרויקט ניהול ושידרוג תשתיות החשמל בשדה נחום, נערך סקר מקצועי לניתוח ההשקעות הנדרשות לפרויקט, ואף נערכו מספר פגישות עם אנשי החברה, בין השאר לצורך מו"מ על הסכם מפורט. במהלך התקופה, נתקלנו בתופעה של התנהלות תמוהה מצד נציג החברה אשר היה אמור לבוא ולהציג את הפרויקט בפני מועצת המנהלים. לאחר שהבענו את תמיהתנו וחוסר שביעות רצוננו מההתנהלות הנ"ל, ביקשו נציגי החברה לתת להם צ'אנס נוסף. אנו נענינו בחיוב, אך בפגישה נוספת שהתקיימה התברר לנו כי מעשיהם מפוקפקים לחלוטין והוחלט לשים סוף פסוק לקשר שלנו עם החברה. מאחר וקיווינו כי במסגרת העסקה איתם יטופלו במהרה בעיות הבטיחות ברשת החשמל הפנימית בקיבוץ, הפסקת הקשר מעמידה אותנו שוב בפני שוקת שבורה בכל הקשור לשידרוג תשתיות החשמל בשטח הקיבוץ. בזמן הקרוב ביותר ניאלץ לקבל החלטות ולהתחיל בטיפול דחוף בבעיות הבטיחות.

במטרה להגדיל את הכנסות הקיבוץ הוחלט להסב את מבנה "הבניין" – מול אבדת למתקן אריזה לירקות. המתקן ישמש את שדות חקלאות לאריזה ושיווק של ירקות שיגודלו בגד"ש. אנו מעריכים ש"ענף" חדש זה יגדיל את ההכנסות והרווח של שדות ו מתכננים  להפעיל את המתקן עוד השנה, לקראת החורף הבא.

לפני מספר חודשים נחתם הסכם עם המפעלים האזוריים על נטיעת מטע זיתים לתעשיית שמן בשטח של שדה נחום באזור "שפעה". השטח בין כ-300 דונם נשתל ומטופל ע"י צוות מקצועי שמרכז את הטיפול והעיבוד של מטעי זיתים  של קיבוצים נוספים באזור. נקווה שגם מכאן תהיה הגדלה של מקורות הכנסה.

עד כאן להפעם…שבת שלום,

אסא גיארי, יליד קיבוץ עין חרוד ותושב גן נר, ממלא משנות ה- 80' תפקידים ניהוליים מגוונים בסביבה הקיבוצית. גיארי מביא ידע וניסיון רב בתחום העסקי, הארגוני והחברתי ומתמחה בניהול והובלת תהליכים אסטרטגיים בעסקים ובקיבוצים.

פורסם בקטגוריה טורים בעלון שדה נחום, עם התגים , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.