אסא גיארי – משולחנו של מרכז המשק (עין חרוד, 17.2.06)

נכתב ע"י אסא גיארי

תכנית המשק:

תכנית המשק היצרני ל- 2006 אושרה השבוע באסיפה. התכנית בנויה על מתווה דומה לאשתקד מבחינת היקפי המכירות והרווחים הכוללים של המשק. אלה יהוו מקור לתכנית השקעות שאפתנית במיוחד שאמורה לתת מענה גם לתכניות הפיתוח במשק שהבולטות בהן: בינוי חדש בריקור, תוספת בקתות ב"שחר", פיתוח עסקי וכד' וגם לתוכניות "הדגלים החברתיים" למיניהן: שיכון, פנסיה וכד'.

סוד גלוי הוא שתכנית המשק התבססה בעבר על תוצאות ביצועי ריקור. מצב זה לא עומד להשתנות גם בעתיד הקרוב: המקורות שיגיעו מריקור ישפיעו כמובן על תכנית השימושים כולה ועל האפשרות לממש אותה.

בפלבם תהיה זו "שנת מעבר והמתנה". שנה בה נגייס את הכוחות לשיפור המצב התפעולי, גיוס מנכ"ל ויציאה לדרך חדשה. מהלכי ההבראה לא יהיו קלים ויש להצטייד באורך רוח.

רוב הענפים במגזר החקלאות  מראים תוצאות מקצועיות נאות ביותר והרווחיות טובה. אנו מצפים להמשך מגמה גם השנה.

ב"שחר" נסיים לקראת הקיץ את בניית תוספת ששת הבקתות החדשות ובשאיפה להתחיל לשדרג את המבנה המרכזי לקראת סוף השנה. פיתוח האתר מלווה בלא מעט וויכוחים ודיונים סביב האסטרטגיה העסקית, הצורך בשדרוג האתר וגם על הצורה האסטטית של המבנים במקום.

החלפת משרד רואי החשבון:

באסיפה נדונה ואושרה המלצת הועדה הכלכלית להחליף את משרד רואי החשבון של הקיבוץ והמפעלים. זאת לאחר שאנשי חברת "טיפ", יועצי המס והפנסיה שלנו נפרדו ממשרד רו"ח "קוסט-פורר" והקימו קבוצה חדשה עם משרד רו"ח "ברית-פיקוח" ו"סומך חייקין". אנו עמדנו בפני מצב בו יש להחליט אם לעבור או להישאר עם "קוסט-פורר" – רואי החשבון שלנו מזה שבע שנים שלמעשה נותרו ללא מחלקה המתמחה בקיבוצים.

 

איחוד ענפי מידגה:

הקמת שותפות מידגה עם קיבוץ חפציבה נידונה לאחרונה ואושרה בוועדה הכלכלית. השותפות תהיה אגודה שיתופית חקלאית המורכבת משני חברים: קיבוץ ע.ח.א וקיבוץ חפציבה.

היזמה למיזוג הגיעה למעשה מ"השטח" לאחר שמנהלי הענפים בשני המשקים (תמיר גל אצלנו וליאור משגב מחפציבה), הגיעו למסקנה שהדרך היחידה לחזק את ענף המדגה שנמצא במשבר מתמשך היא רק ע"י שיתוף ומיזוג משאבים קיימים. מדובר בעיקר על חיזוק מעגל כח האדם המקצועי של המידגים אך גם על  התייעלות באמצעי ייצור אחרים כגון קרקע מים והון, שהם מצומצמים מדי לכל ענף בנפרד ובענף משותף ניתן להפעיל אותם באופן הנכון ביותר. אנו עוסקים בנושא כבר מספר חודשים, כאשר רק בימים האחרונים נחתמו ההסכמים, לאחר שעברו אישור בהנהלות הכלכליות של המשקים. אנו נמצאים בעצם במרוץ נגד הזמן להספיק לרשום ולהקים פורמאלית את האגודה החדשה – עד סוף החודש.

השותפות החדשה אמורה להביא תוספת שנתית של כחצי מיליון ₪ בממוצע שנתי לכל אחד מהקיבוצים, בהשוואה למצב הקיים בו כל ענף פועל בנפרד. יחד עם זאת הוסכם בין המשקים שבשנתיים הראשונות לפעולתה לא תהיה חלוקת רווחים, זאת על מנת לצבור הון עצמי התחלתי שיאפשר פעילות עצמאית. כמוכן הוסכם שלא יהיה אפשרי לפרק את השותפות באותן שנתיים ראשונות. יש לציין שהקרקע ומכסות המים יישארו תמיד בבעלות הקיבוצים שיעמידו את הנ"ל לשימוש השותפות תמורת תשלום שוטף.

מילה במילה:

לאחר שאביבה ויצמן שניהלה את הענף במשך מספר שנים, הודיע על רצונה לפרוש לטובת עבודה מחוץ לקיבוץ, נוצר צורך להחליט על היזמות שמעסיקה שלושה עובדים מהם שתי חברות, אביבה ואורית נשיא ועובד שכיר.

מחזור הפעילות הוא כחצי מיליון שקל לשנה והיא מאוזנת ברמה של תרומה ב'. הציוד מיושן יחסית והנכס העיקרי הוא הידע של העובדים ומכונת החריטה בעץ. מלאי החומרים קטן והלקוחות העיקריים נמצאים בסביבה הקרובה. רוב העסקאות הן בסכומים של מאות שקלים.

החלופות שעמדו על הפרק היו:

  1. למצוא מנהל יזם מעין חרוד ולהעביר אליו את שרביט הניהול וההיגוי
  2. להשכיר את הפעילות ליזם חיצוני שיקבל אותה כ"עסק חי"
  3. למכור את המוניטין והציוד לחברה אחרת ולפנות את המקום
  4. להתארגן לסגירת  הפעילות בתוך חודשיים

כל החלופות נבדקו בחודשים האחרונים  ע"פ סדר העדיפויות שלעיל ונכון לרגע זה, לא הצלחנו למצוא גורם פנימי או חיצוני שייקח על עצמו להפעיל את מילה במילה בתנאים סבירים ומקובלים. לפיכך ניתן להניח שיהיה צורך לסגור את הפעילות כבר בעתיד הקרוב וחבל.

שבת שלום

לצפייה ביומן המלא מתאריך 17.02.06 לחצו כאן

אסא גיארי

פורסם בקטגוריה טורים בעלון עין חרוד, עם התגים , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.