אסא גיארי – משולחנו של המנהל העסקי (עלון השדה, 14/8/08)

מאת אסא גיארי

שלום לכולם, עבר כבר זמן מה מאז הדיווח הקודם והגיעה העת למסור מהנעשה בתחום העסקי בשדה נחום.

דוחות חצי שנה: בימים אלה אנו עוסקים בסיכום הכספי של חצי השנה הראשונה של 2009. עוד לפני גמר הכנת הדוחות והסיכומים המפורטים ניתן לזהות את הנקודות העיקריות. האחת קיטון דרמטי בחוב הקיבוץ שהמשיך לקטון בששת החודשים הראשונים של השנה בעוד כ-2 מיליון ₪. נתון זה מצטרף לקיטון של כ-9 מיליון ₪  כתוצאה מההסדר שביצענו בסוף 2008. סה"כ "צלילה" מצטברת של למעלה מ-63% (!) בחוב נושא הריבית, שהיה בשיאו בתחילת שנת 2008. מגמה זו מעודדת מאד.

הנקודה השנייה היא המשך הרווחיות הגבולית בפעילות העסקית. התלות הגבוהה בביצועי הגד"ש (שגם השנה יהיו נאים וטובים כנראה)  מחייבת אותנו לחפש כל הזמן ולמצוא דרכים חדשות להגדלת הכנסות והקטנת הוצאות שאינן הכרחיות.

מועצת המנהלים תקבל בשבועות הקרובים סקירה של הדוחות הכספיים בהם המאזן דוח רווח והפסד ותזרימי המזומנים ודוחות מפורטים על הענפים ומייד אח"כ יוצגו הדוחות לאסיפת הקיבוץ. ניתן לשער שזו תתקיים בתחילת ספטמבר. באסיפה נתייחס להיבטים שונים של התוצאות העסקיות ויובאו המלצות בהתאם.

מים: כידוע, השקנו לפני קצת פחות משנה את פרויקט הפרטת המים בחצר הקיבוץ. שתי מטרות עיקריות הוצבו לפרויקט:  חיסכון במים וחיסכון בכסף. כיום, לאחר שעברנו כבר את מחצית הקיץ, מסתבר שהתוצאות הן מעבר למצופה. נראה כי הושג חיסכון חודשי ממוצע של 40% בצריכת המים בהשוואה לחודשים המקבילים בשנים קודמות. אין ספק כי כולנו נהנים מחיסכון זה הן בהיבטים הערכיים והן בהיבטים הכלכליים.  כידוע החל מ 1 בינואר 2010 ייכנס לתוקף "היטל הבצורת". כשהחלטנו על הפרויקט לא ידענו כי צפוי היטל שכזה. בעוד מרבית הקיבוצים בארץ צפויים לשלם קנסות של מאות אלפי ₪ לכל קיבוץ. מתברר כי אנו בשדה נחום ערוכים בצורה עדיפה. מאחר ואצלנו הותקנו שעוני מים בכל אחת מהדירות, תיספר הצריכה באופן פרטני (הצריכה המותרת ללא קנס אגב, תהא 5 מ"ק לנפש לחודש. כל חריגה תחויב ב-20 ₪ למ"ק). לאור העובדה שאנו מסוגלים למנות בצורה מדויקת וכי הצרכנים אצלנו שינו הרגלים ומתנהגים בחסכנות כנדרש, יש מקום להערכה זהירה כי הקנסות שיוטלו אצלנו יהיו קטנים, אם בכלל.

חשמל: בימים אלה מתבצעת פעולה לשיפור הבטיחות בתשתיות החשמל הכלליות בקיבוץ ובחיבורי החשמל לבתי המגורים. בדירות רבות מחדשים הארקות ומפסקי פחת על מנת להקטין את סכנת ההתחשמלות. אנו מקוים שלאחר המבצע נהיה במצב בטיחותי טוב בהרבה.

בענף התושבים: למי שלא שם לב, נציין כי נערכו לאחרונה שינויים, כאשר גיל טוברי ורונית הנדלר מונו כמנהלי הפעילות. זה המקום להוקיר תודה לאורה גת ואמנון קרת שנשאו בעול והובילו את הענף בשנים האחרונות.

החלפת הצוות הניהולי היא הזדמנות מצוינת לרענן ולשפר ויש לזכור כי לאופן הפעילות בענף יש השלכות חברתיות, מוניציפאליות וכלכליות משמעותיות לשדה נחום.

רונית וגיל שנכנסו בתנופה לעסק, מכניסים רוח חדשה, השינויים והתוצאות כבר מורגשים בשטח. בהמשך לזאת אנו שוקלים אפשרויות שונות להשקיע בשיפוץ מספר דירות להשכרה אשר עומדות כיום ללא שימוש, עקב מצבן הפיזי.

ואחרון חביב…החזון היישובי: בתקופה האחרונה אנו מקדישים הרבה מחשבה ומאמצי שכנוע  לקידום נושא "הניהול המשותף" ובוודאי עוד יישפכו על כך מילים רבות…..

אני באופן אישי, חושב שהסדר החובות והשיפור בתוצאות הכלכליות שאנו רואים לאחרונה, אינם שווים דבר אם תוצאתם לא תביא לשתי מטרות: חיזוק הביטחון הסוציאלי וזכויות החברים מחד אך גם לצמיחה דמוגראפית והמשכיות מאידך. אני מאמין שזה יקרה רק אם נדע לשלב כוחות כדי להשיג תוצאות חברתיות וכלכליות טובות, מהן ייהנו חברי קיבוץ ותושבים כאחד. אני רואה בשילובם של תושבים בפעילויות העסקיות של הקיבוץ, גם (ואולי בעיקר…)  בתפקידי ניהול, מהלך הכרחי להמשכיות, למעורבות לתחושת המחויבות הדרושה לקיום וצמיחה של שדה נחום. לשמחתנו יש כבר ניסיון מוצלח במספר ענפים ופעילויות (ראו למשל בנושא הקודם…)  ואני מקווה שתהליך זה יימשך ואף יתרחב.

שבת שלום

אסא גיארי, יליד קיבוץ עין חרוד ותושב גן נר, ממלא משנות ה- 80' תפקידים ניהוליים מגוונים בסביבה הקיבוצית. גיארי מביא ידע וניסיון רב בתחום העסקי, הארגוני והחברתי ומתמחה בניהול והובלת תהליכים אסטרטגיים בעסקים ובקיבוצים.

פורסם בקטגוריה טורים בעלון שדה נחום, עם התגים , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.